Webiso od lat współpracuje z firmami technicznymi - od jednoosobowych działalności gospodarczych po rozwinięte przedsiębiorstwa produkcyjno-usługowe. Poznaliśmy specyfikę tej branży i wiemy, jakie wyzwania komunikacyjne stoją przed jej przedstawicielami.
Dlatego przygotowaliśmy listę 5 kluczowych problemów, z którymi najczęściej zgłaszają się do nas właściciele i przedstawiciele firm technicznych – oraz sposoby, w jakie pomagamy im je rozwiązać.
Wyzwania firm technicznych
„My nie działamy online” – brak świadomości potencjału digitalu
Zaskakująco wiele firm technicznych wciąż nie traktuje internetu jako realnego źródła pozyskiwania klientów. Brakuje im nie tylko profesjonalnej strony internetowej, ale też podstawowych działań wspierających widoczność, takich jak SEO czy nawet aktualizowanie wizytówki Google. W rozmowach z właścicielami czy managerami często słyszymy: „Nasza branża tak nie działa”, „My mamy klientów z polecenia”, „U nas to niepotrzebne”.
Takie podejście bywa zrozumiałe - szczególnie w firmach, które od lat funkcjonują w oparciu o relacje i rekomendacje. Obecnie jednak nawet takie podejście do biznesu musi mieć swoją kontynuację w internecie. Potencjalny klient, zanim się odezwie, sprawdzi firmę w sieci. Jeśli nie znajdzie strony, trafi na nieaktualne informacje, albo nie zrozumie, czym firma się zajmuje – pójdzie dalej.
Brak działań online to nie tylko utracone leady ale również osłabiony wizerunek marki. Bo jeśli nie ma Cię w internecie to dla wielu nie istniejesz. Dodatkowo, ma to duże znaczenie w kontekście konkurencji, która dbając o swoją obecność w sieci, może łatwo wyjść na prowadzenie. Dobrze zaprojektowana oraz zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarki strona to konieczność w dobie współczesnego marketingu.
Jak pomaga Webiso:
Współpracę z każdą firmą - nie zależnie od branży - rozpoczynamy zawsze od rozmowy. Chcemy jak najlepiej poznać jej potrzeby, specyfikę działania i wyzwania. Jest to też świetna moment, aby podzielić się naszym spojrzeniem na kwestię obecności w internecie i wskazać, jak duży wpływ ma ona na pozyskiwanie klientów.
Samo stworzenie strony, czy zajęcie się jej pozycjonowaniem to dla nas za mało. Patrzymy szerzej – traktujemy stronę internetową jako narzędzie sprzedażowe i wizerunkowe, które musi pracować na firmę każdego dnia.
Z doświadczenia wiemy, że w przypadku wielu firm technicznych kluczową rolę odgrywa świadomość wartości obecności online. Dlatego nie tylko projektujemy strony i dbamy o SEO – ale również edukujemy naszych klientów, pokazując konkretnie, jak wysoka widoczność w sieci przekłada się na realne zapytania i rozwój firmy.
„Wyróżniamy się, ale nie wiemy jak to pokazać” - język techniczny zamiast języka korzyści
Eksperci – zwłaszcza w branżach technicznych – często pomimo ogromnego doświadczenia i głębokiej wiedzy mają trudność, żeby ubrać wszystko w słowa, które zrozumie przeciętny klient. Techniczny język, który jest naturalny w rozmowach z partnerami lub w środowisku pracy, może całkowicie zniechęcić przeciętnego klienta, który chce porównać oferty kilku firm.
Inżynierowie świetnie znają swój produkt lub usługę – i mają ku temu solidne podstawy. Problem w tym, że opisują je tak, jakby rozmawiali z innymi inżynierami. Efekt? Zamiast zainteresować – odstraszają.
Potencjalni klienci nie zawsze szukają tabel z konkretnymi parametrami produktów, czy szczegółowych informacji o montażu. Z ich punktu widzenia ważniejsze są informacje o tym, czy firma jest solidna, czy zna jego branżę lub np. jak przebiega współpraca. Komunikacja oparta na korzyściach jest tutaj kluczowa, jednak trzeba ją dobrze wyważyć. Nie chodzi o to, by mówić ogólnikami. Wręcz przeciwnie – trzeba pokazać konkrety, ale w taki sposób, by zbudować zaufanie, nie zdradzając jednocześnie firmowego know-how, którego mogłaby użyć konkurencja.
Jak pomaga Webiso:
Współpracując z firmami technicznymi wiemy, że często mówienie o ofercie w prosty dla klienta sposób może być trudne. Codzienne operowanie specjalistycznym językiem nie pomaga w przygotowaniu treści przystępnych dla osób spoza branży. Nasze doświadczenie pozwoliło nam zrozumieć nie tylko branże techniczną ale również jej klientów. Dzięki temu wiemy, jak przedstawiać zalety firmy w sposób, który buduje zaufanie i zachęca do kontaktu.
Stawiamy na język korzyści poparty konkretami. Dbamy o to, aby opisy usług i produktów były przejrzyste, przekonujące i odpowiadały na realne potrzeby klientów.
Dodatkowo pomagamy wyeksponować najmocniejsze atuty firmy: doświadczenie, certyfikaty, podejście do jakości czy indywidualne podejście do zleceń – tak, aby nie tylko mówić, że firma jest solidna, ale też pokazać to w wiarygodny sposób.

Twoja strona nie prezentuje oferty językiem korzyści?
Umów bezpłatną konsultacjęPrzejrzysta prezentacją oferty - tabelki, specyfikacje i chaos
Ze względu na specyfikę branży, firmy techniczne bardzo często mają ofertę, która opiera się na konkretnych parametrach, wymiarach, czy normach. Jest to oczywiście zupełnie normalne, ponieważ ich klienci potrzebują dostać informację o cechach danej mieszanki betonu, klasach odporności, średnicach zbrojeń, czy np. jakie ciśnienie wytrzymują instalacje. Tego nie da się pominąć.
Problem pojawia się wtedy, gdy te dane są jedynym, co klient znajduje na stronie. Takie parametry techniczne często pochodzą z obszernych specyfikacji i umieszczane są w tabelach, które dla przeciętnego klienta są zwyczajnie niezrozumiałe. Brakuje wtedy podstawowej rzeczy, czyli jasnego wstępu, który najpierw wyjaśnia, czym zajmuje się firma, co oferuje i dlaczego warto się z nią skontaktować. Dopiero później można przejść do parametrów, norm i detali technicznych.
Dane techniczne z całą pewnością nie są zbędne na stronie. Wręcz przeciwnie, są bardzo ważne, jednak powinny być odpowiednio uporządkowane i umieszczone na stronie w czytelny sposób.
Jak pomaga Webiso:
Wiemy, że w wielu firmach technicznych dane techniczne to podstawa – i absolutnie nie próbujemy ich „upraszczać na siłę”. Zamiast tego pomagamy je przedstawić w taki sposób, aby były zrozumiałe, czytelne i użyteczne – zarówno dla specjalistów, jak i dla mniej technicznych odbiorców.
Tworzymy logiczne układy treści, w których najpierw pojawia się zrozumiały wstęp i kluczowe informacje handlowe, a dopiero później parametry techniczne. Dbamy oto, aby umieścić je w odpowiednich sekcjach, np. w postaci kafelków, czy timeline. Unikamy w ten sposób nieczytelnych sekcji tekstowych, z których ciężko wyciągnąć kluczowe informacje.
Projektujemy też czytelne tabelki techniczne - takie, które dobrze wyglądają zarówno na komputerze, jak i na telefonie. Ważne jest dla nas, żeby treści, które dostajemy od klienta, które często są ciężkie w zrozumieniu, stały się jak najbardziej przystępne dla odbiorcy.
Dzięki temu Twoja oferta nie traci na merytoryce – ale zyskuje na przejrzystości i skuteczności. Klient szybciej zrozumie, co oferujesz, i chętniej się z Tobą skontaktuje.
Klient błądzi po stronie – brak ścieżki, brak decyzji
W kontekście stron internetowych oraz ogólnie pojętego marketingu internetowego istotne jest, żeby klient miał jasną ścieżkę poruszania się po stronie. Obecni odbiorcy nie chcą szukać informacji na własną rękę - oczekują, że strona sama poprowadzi ich od pierwszego kliknięcia aż po kontakt lub zapytanie ofertowe.
Na wielu stronach firm technicznych niestety brakuje jakiejkolwiek struktury. Informacje często są rozrzucone, a menu nie czytelne, przez co użytkownik nie wie jak poruszać się po stronie. Często nie wiadomo, czy firma obsługuje klientów indywidualnych czy tylko B2B, jak wygląda proces współpracy, ile trwa realizacja, albo jak się z nimi skontaktować.
Właściciele takich firm to w dużej mierze osoby bardziej techniczne niż artystyczne, przez co mogą nie wiedzieć w jaki sposób rozłożyć informacje na stronie, tak aby nie powodować frustracji u odbiorców. W wielu przypadkach może się to skończyć po prostu opuszczeniem strony i skorzystaniem z usług konkurencji, zamiast podjęciem kontaktu z firmą.
Jak pomaga Webiso:
Nasze wieloletnie doświadczenie pokazało nam, że strony powinno się projektować przede wszystkim z myślą o kliencie, a dopiero w drugiej kolejności o firmie. Istotne jest tutaj, aby odbiorca miał jasną, intuicyjną ścieżkę poruszania się po stronie i nie musiał się domyślać, gdzie powinien kliknąć, żeby znaleźć konkretne informacje.
Już od struktury strony, aż po konkretne sekcje, dbamy o to, by użytkownik czuł się swobodnie na stronie. Prowadzimy go po stronie - od pierwszego wejścia, przez zapoznanie się z ofertą, aż do decyzji o podjęciu kontaktu. Projektujemy intuicyjne menu, wyraźne nagłówki, bloki informacyjne oraz angażujące sekcje CTA (call to action), które kierują odbiorcę do konkretnej akcji.
Ważne jest dla nas, żeby strona odpowiadała również na pytania odbiorców. Dlatego też projektujemy specjalne podstrony, czy sekcje, które przedstawiają proces współpracy, mówią o terminach, czy określają zalety produktów i usług. W ten sposób klient szybko dostaje istotne informacje i wie, że ma do czynienia z profesjonalną firmą.
Firma się rozwija, ale strona tego nie pokazuje
Poza wymienionymi wyżej wyzwaniami, które zaobserwowaliśmy u naszych klientów, nie mogliśmy nie wspomnieć o problemach z aktualizacją strony. Zaufanie klienta buduje się nie tylko na podstawie tego, że posiada jakąkolwiek stronę. Ważne jest tutaj też, czy pokazuje, że firma żyje i na bieżąco się rozwija.
W praktyce jednak, często przez inne obowiązki i brak czasu, strona staje się zaniedbywana. Firma oraz jej oferta wciąż rośnie, zdobywają nowe doświadczenie, jednak na stronie widać jedynie informacje z przed lat. Często brakuje też informacji o nowych usługach, certyfikatach, inwestycjach, które są ogromnym atutem. Dla potencjalnego klienta, który odwiedza stronę, może to wyglądać jak zastój.
W branżach technicznych to szczególnie ważne – bo kontrahenci często szukają firm z doświadczeniem, sprawdzoną jakością i rozwojowym podejściem. Brak aktualnych danych lub zdjęć z realizacji może sprawić, że potencjalny klient wybierze kogoś, kto po prostu lepiej komunikuje swój rozwój – nawet jeśli realnie ma mniejsze doświadczenie.
Jak pomaga Webiso:
Strony tworzone przez Webiso są zaprojektowane tak, by umożliwiać łatwe i szybkie odświeżanie informacji. Struktura, którą proponujemy firmą z branży technicznej, obejmuje specjalne podstrony i sekcje (jak np. aktualności, realizacje, certyfikaty), które pozwalają na bieżąco pokazywać rozwój działalności.
Dużym atutem jest również prosty i intuicyjny panel administracyjny, który został dostosowany pod komfort użytkownika. W zakresie naszych działań, zapewniamy pełne szkolenie z jego obsługi, a jego prostota gwarantuje, że dodanie czy zaktualizowanie informacji zajmuje dosłownie kilka minut.
Dzięki temu strona firmy może być zawsze aktualna i stanowić profesjonalną wizytówkę, które można przedstawić potencjalnym klientom, czy też partnerom biznesowym.
Podsumowanie
Branże techniczne wyróżniają się jakością, rzetelnością i ogromnym doświadczeniem. Aby jednak mogły w pełni wykorzystać swój potencjał – muszą to odpowiednio pokazać na stronie internetowej. Przejrzyście, konkretnie i językiem korzyści zrozumiałym dla klienta.
Dobrze zaprojektowana strona to nie tylko kwestia wizerunku. To przede wszystkim realne wsparcie sprzedaży – narzędzie, które każdego dnia pracuje na nowe zapytania i zlecenia.
W Webiso wielokrotnie współpracowaliśmy z firmami z branży technicznej. Wiemy, jak uporządkować komunikację, zwiększyć widoczność i zaprojektować stronę, która nie tylko dobrze wygląda – ale przede wszystkim działa skutecznie.