94% odbiorców nie ufa przestarzałym stronom

Z badań statystycznych wynika, że obecnie aż 94% odbiorców nie ufa przestarzałym stronom internetowym. Oznacza to, że wygląd strony ma olbrzymi wpływ na konwersję odbiorców w klientów. Widząc stronę, która nie spełnia obecnych standardów użytkownicy mogą zastanawiać się nad jakością oferowanych usług lub nawet poddawać w wątpliwość czy firma na pewno wciąż funkcjonuje. 

94% odbiorców nie ufa przestarzałym stronom

Spis treści

  1. Co się zmieniło w trendach projektowania na przestrzeni kilku lat?
  2. Przykładowa metamorfoza strony internetowej 
  3. Elementy wpływające na pozytywny odbiór strony przez klienta 

Co się zmieniło w trendach projektowania na przestrzeni kilku lat?

Estetyka stron internetowych, które tworzone były ok 10 lat temu, mocno różni się od współczesnych realizacji. Już sama kolorystyka może wiele powiedzieć o współczesności strony. Zastosowanie przejść kolorystycznych było popularnym zabiegiem stosowanym kiedyś w UX design. Cienie, efekty 3D, czy błyszczące przyciski, też przestały być już wykorzystywane. Obecnie na stronach internetowych dominują jednokolorowe palety barw i więcej wolnej przestrzeni – jednym słowem minimalizm. Nadaje to elegancji, jednocześnie pozwalając odbiorcy skupić się na istotnych informacjach. 

Równie ważnym elementem jest nawigacja na stronie. Dzięki odpowiednim nagłówkom oraz przemyślanej strukturze jesteśmy w stanie odpowiednio nawigować użytkownika po stronie kierując go po ścieżce, która prowadzi do podjęcia kontaktu z firmą. Odwiedzając witrynę, która powstała lata temu, nie jesteśmy niestety w stanie tak łatwo się na niej odnaleźć. Brak jasnej hierarchii i intuicyjności na takich stronach może skutkować frustracją użytkowników. Szukanie na niej istotnych dla nas informacji przychodzi z trudem, co niestety często kończy się opuszczeniem strony. 

Przykładowa metamorfoza strony internetowej 

Dobrym przykładem pokazującym zmiany w trendach jest nasza realizacja TGM Automatic. Wykonaliśmy dla nich stronę ponad 10 lat temu, która w tamtym momencie wpasowywała się w trendy oraz odpowiadała na potrzeby ówczesnego konsumenta. Technologie oraz standardy projektowania stron zmieniają się dynamicznie, co mocno przyczynia się do starzenia się stron. Teraz, po upływie lat, strona TGM Automatic straciła na aktualności i już od pierwszego wrażenia, nie zachęcała do zapoznania się z treściami na niej zawartymi. Jej wygląd nie zachęcał obecnego konsumenta do zapoznania się z ofertą firmy.  

Warto również zwrócić uwagę na rozdzielczość strony. Responsywność strony była wówczas stosunkowo nowym zagadnieniem i skupiała się głównie wokół ekranów komputerów stacjonarnych. Obecne monitory posiadają już odmienne parametry oraz należy podczas projektowania uwzględniać urządzenia mobilne, a sam aspekt rozdzielczości strony stał się bardziej istotny. Dodatkowo przeładowanie graficzne strony spowalniało jej ładowanie, co mogło zniechęcić odbiorców do podjęcia interakcji z marką. 

 

Nowa strona pozwoliła przedstawić potencjał marki. Stonowana kolorystyka na stronie nie przytłacza odbiorcy, tak jak dotychczas. Wręcz przeciwnie, zachęca ona do poznania oferty.  
 

Elementy wpływające na pozytywny odbiór strony przez klienta 

Zastosowanie realistycznych zdjęć pozwala stworzyć przyjazny i rzetelny wizerunek firmy. Często odbiorca widząc, że za firmą stoi człowiek będzie bardziej skłonny do podjęcia kontaktu. Praktyką, która wyróżnia nowoczesne strony jest również sposób umieszczania na niej multimediów. Kiedyś często spotykanym zabiegiem było stosowanie flashy do animacji oraz wykorzystywanie interaktywnych elementów. Powszechniejszą praktyką obecnie stało się umieszczanie wideo w tle strony, jak i integracja z multimediami publikowanymi na mediach społecznościowych.

Popularne były również cienie w tłach, które przybierały różne formy, jak na przykład efekty gradientu, cieni rzucanych przez obiekty czy cienie powstające za tekstem. Nagłówki na stronach często umieszczane były na obrazach, a elementy graficzne były wbudowane w wygląd strony - narożniki czy zaokrąglenia fragmentów stron na obrazkach były tworzone ręcznie, bez wsparcia ze strony funkcjonalności w CMSie (content management system, czyli system zarządzania treścią).  

Opis produktów i usług powinien nie tylko mieć charakter informacyjny, ale również przedstawiać wyróżniki firmy, które sprawiają, że są oni lepszym wyborem od konkurencji. W dobie cyfryzacji wybór marki, z którą podejmujemy współpracę nie opiera się już jedynie na cenie, a klientów interesują również inne wartości firmy.

Zabiegiem, który warto stosować jest umieszczanie na stronie realizacji oraz case study. Ten, teraz oczywisty element, mocno wpływa na budowanie wizerunku marki – jej rzetelności oraz indywidualnego podejścia do każdej realizacji. Decyzje klientów podejmowane są nie na podstawie suchych opisów, a właśnie przykładów pracy firmy oraz opinii osób, które skorzystały z jej usług.  

Dawniej tworząc strony zakładano, że użytkownik od razu podejmie kontakt, jednak teraz wiemy, że aby strona gwarantowała wysoką konwersję, należy poprowadzić klienta za rękę. Sekcje CTA (Call to Action) są świetnym przykładem na wskazanie preferowanej ścieżki poruszania się po stronie. W ten sposób odwiedzający częściej podejmie interakcję z firmą, zamiast opuścić stronę podczas jej przeglądania.

 
Podsumowanie 

Wymienione w artykule elementy to tylko niektóre przykłady mające wpływ na odbiór strony przez jej odwiedzających. Wiedząc jednak jak duży procent osób decyduje, czy zaufać marce, jedynie na podstawie strony internetowe nie da się ukryć, że powinien być to ważny aspekt dla każdej firmy. Stworzenie nowej strony wiążę się oczywiście z dodatkowymi kosztami, jednak bazując na przedstawionej statystyce może być to inwestycja, która przyniesie realne korzyści i zwiększy sprzedaż na stronie. 
 

Bezpłatna konsultacja - strony internetowe

Brzmi ciekawie? Sprawdźmy wspólnie czy to ma sens w Twojej firmie.

Umów bezpłatną konsultację