Rynek technologii internetowych zmienia się w błyskawicznym tempie. Wśród wielu narzędzi, które umożliwiają bardziej sprawną pracę programistom, są i takie, które pozwalają także osobom nietechnicznym na tworzenie stron internetowych i zarządzanie nimi – mowa tutaj m.in. o CMS-ach. Czym są i w jakich sytuacjach znajdują one zastosowanie?
CMS – co to jest?
CMS (ang. Content Management System) to inaczej system zarządzania treścią. Mówiąc najprościej, jest to specjalna platforma pozwalająca na budowanie naszej witryny bez konieczności programowania. Osoba, której strona postawiona jest na CMS-ie, może swobodnie decydować zarówno o wyglądzie strony, jak i o jej zawartości – m.in. o znajdujących się na niej treściach i mediach.
Zróżnicowanie CMS-ów jest ogromne – począwszy od stopnia ich rozbudowania po możliwe ich funkcje i zastosowania. Najbardziej ogólny podział wyróżnia dwa główne typy CMS-ów: wolnodostępne (tzw. open source) oraz autorskie, komercyjne.
Te pierwsze są zazwyczaj bezpłatne, a ze względu liczne grono użytkowników posiadają wiele gotowych, predefiniowanych szablonów i motywów. Za rozmaite funkcjonalności odpowiadają z kolei liczne moduły i wtyczki, które w razie potrzeby można doinstalować. Do najbardziej popularnych ogólnodostępnych systemów CMS należą WordPress, Drupal czy Joomla, a ze sklepów internetowych – PrestaShop, Shoper i WooCommerce (rozszerzenie WordPressa).
Za autorskie CMS-y trzeba zazwyczaj z kolei zapłacić. Często oferują one jednak spersonalizowane, nierzadko bardzo specjalistyczne funkcjonalności, dopasowane do potrzeb danej firmy. Agencje zajmujące się tworzeniem stron www często swoje realizacje opierają właśnie na nich, rozbudowując je i traktując niejako jako swoje autorskie rozwiązanie.
Jakie są zalety używania CMS-a?
Najważniejszą korzyścią płynącą z używania CMS-a jest fakt, że każdy, kto ma dane dostępowe do witryny, może ją samodzielnie tworzyć. Wybrane operacje, jakie można przeprowadzić z poziomu CMS-a, to m.in.:
- dodawanie do strony określonych elementów, modyfikowanie ich lub usuwanie,
- zarządzanie znajdującą się na stronie treścią – dodawanie tekstu, edytowanie go lub usuwanie,
- dodawanie, usuwanie lub modyfikowanie mediów – zdjęć, grafik, filmów,
- dodawanie wpisów blogowych, a także edytowanie ich i usuwanie,
- dokonywanie zmian w wyglądzie strony – w zakresie, w jakim CMS na to pozwala,
- w przypadku sklepu – możliwość zarządzania produktami, kategoriami itd.
Stawianie stron na CMS-ie to niezwykle korzystne rozwiązanie zwłaszcza dla osób nietechnicznych, niemających wiedzy programistycznej – mogą one w łatwy sposób „wyklikać” określone zmiany bez konieczności zagłębiania się w kod HTML lub CSS.

Wiele CMS-ów oferuje również przyjazne interfejsy, dzięki którym znalezienie elementu, który chcemy edytować, jest bardzo proste. Niezwykle przydatnym rozwiązaniem, zwłaszcza dla osób, które mogłyby mieć trudności z poruszeniem się po