SEO i SEM – czym się różnią i jak wykorzystać je w swoim biznesie?

„SEO” oraz „SEM” to dwa podstawowe pojęcia w dziedzinie pozycjonowania stron internetowych. Ogólnie mówiąc, opisują one szereg działań, których celem jest osiągnięcie przez daną stronę wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwarek internetowych. To zaś powinno przełożyć się na zwiększony ruch na stronie. Na czym polegają te działania i czym różni się SEO od SEM? Dowiesz się w poniższym artykule!

SEO i SEM – czym się różnią i jak wykorzystać je w swoim biznesie?

Spis treści

„SEO” oraz „SEM” to dwa podstawowe pojęcia w dziedzinie pozycjonowania stron internetowych. Ogólnie mówiąc, opisują one szereg działań, których celem jest osiągnięcie przez daną stronę wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwarek internetowych. To zaś powinno przełożyć się na zwiększony ruch na stronie. Na czym polegają te działania i czym różni się SEO od SEM? Dowiesz się w poniższym artykule!

SEO – podstawowe działania dla każdej strony internetowej

Zacznijmy od samego początku, a więc od nazwy. SEO to skrót od angielskich słów Seach Engine Optimization, czyli dosłownie „Optymalizacja Silnika Wyszukiwania”. W języku polskim bardziej sens tego oddaje określenie „optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych” lub, mówiąc krócej – „optymalizacja strony”. Efektem dobrze przeprowadzonego SEO jest wysoka pozycja promowanej witryny na liście wyników wyszukiwarki internetowej, a im SEO gorsze – tym witryna spada na niej niżej.

on-site SEO

Działania SEO to wprowadzanie takich zmian, aby być jak najbliżej szczytu, czyli pierwszych pozycji w wynikach. W jaki sposób można tego dokonać? Przede wszystkim promując konkretne frazy i słowa kluczowe. Uzależnione są one od specyfiki strony i tego, jakiego rodzaju klientów chcemy na nią przyciągnąć. Na przykład sklep online prowadzący sprzedaż wiertarek dla użytkowników prywatnych może stawiać na takie frazy jak: „tania wiertarka” czy „dobra wiertarka”. Dlatego zacząć należy od określenia tego, które frazy są kluczowe dla specyfiki strony. Takie działania określa się terminem on-site SEO. Dotyczą one bezpośrednio treści zawartych na stronie.

Ale skąd możesz wiedzieć, na jakie frazy postawić? Tu może pomóc profesjonalnie wykonany audyt SEO, który wskaże precyzyjnie, jakimi frazami należy nasycić witrynę oraz jej podstrony, aby stały się widoczne dla robotów wyszukujących. To podstawa – należy jednak pamiętać także o prezentowaniu czytelnikom wartościowych treści. Perfekcyjnie wykonane on-site SEO to dostarczenie odwiedzającym wartościowych treści, w których słowa i frazy kluczowe będą wplecione w taki sposób, aby nie „kłuły” w oczy.

Jeśli na stronie umieszczone są grafiki – a z pewnością są – musisz pamiętać, aby każda z nich była opisana. Wykorzystuje się do tego atrybut alt. Dzięki niemu robot Google „widzi” grafikę i wie, jak ją przyporządkować oraz na jakie słowo kluczowe ją wyświetlić na liście wyników grafik. Przykładem niech będzie wspomniany sklep. Tam można podpisać wiertarki ich numerami fabrycznymi bądź nazwą marki lub – w przypadku tekstu ogólnego, np. poradnikowego, wpisać w alt wybrane słowo kluczowe.

wyszukiwarka-google

Wpisywanie fraz w wyszukiwarkę.

off-site SEO

Druga ważna rzecz to off-site SEO. Tutaj mamy działania przeprowadzane poza stroną: link building oraz optymalizację wizytówki Google. O co w nich chodzi?

Link building polega na umieszczeniu na innych stronach linków do follow prowadzących do optymalizowanej witryny. Roboty wyszukiwarek widzą to jako rodzaj wskaźnika zaufania dla danej strony na zasadzie: „skoro witryna A kieruje na witrynę B, to na B musi być coś wartościowego”. Jednak uwaga – uwzględniania jest przy tym także reputacja domeny, na której znajduje się link prowadzący do Twojej strony. Link building działa zarówno na zasadzie tekstów sponsorowanych umieszczanych w innych serwisach, jak i linków znajdujących w mediach społecznościowych.

Ważną rzeczą zarówno w działaniach on-site, jak i off-site są „anchory”. To frazy lub słowa kluczowe, które są zarazem linkami do stron i podstron Twojej witryny. W przywołanym przykładzie sklepu z wiertarkami anchorem może być fraza „tania wiertarka” – po kliknięciu na nią następuje przekierowanie na stronę sklepu. Zarazem umieszczanie anchorów na swojej stronie to sposób na podniesienie wartości jej podstron w oczach robotów i zwiększenie siły frazy kluczowej.

A o co chodzi z optymalizacją wizytówki Google? Otóż wizytówka Moja Firma Google jest dla wyszukiwarki czymś w rodzaju dowodu tożsamości. Znajduje się w niej nazwa firmy, jej lokalizacja, dane kontaktowe i adres URL. Wprowadzenie lokalizacji jest szczególnie ważnym aspektem dla firm świadczących usługi stacjonarne – gdy przebywający w pobliżu użytkownicy mobilni korzystający z wyszukiwarki na smartfonie będą szukać tego typu punktu usługowego lub handlowego, Google podsunie im (na podstawie danych geolokalizacyjnych) właśnie Twój adres.

Ale wizytówka Google jest potrzebna nie tylko biznesom świadczącym usługi stacjonarne, lecz również sieciowym. Zwiększa bowiem widoczność firmy i strony w Internecie – wszak w wizytówce podaje się jej adres.

wizytowka-google

Wizytówka Google.

O czym pamiętać przy SEO?

Wymienione tu działania SEO to tzw. „SEO organiczne”. Roboty wyszukiwarek indeksują je powoli, dlatego na pierwsze efekty działań trzeba będzie poczekać co najmniej trzy miesiące, a czasem i dłużej. Jednak warto uzbroić się w cierpliwość, gdyż dobrze przeprowadzone działania SEO mogą przynieść zaskakująco dobre, a w dodatku długotrwałe rezultaty. Znacznie szybsze efekty przyniesie SEM.

SEM, czyli reklama dźwignią handlu

Podobnie jak SEO, SEM to także skrót od angielskiego określenia: Search Engine Marketing, czyli „marketing w wyszukiwarkach internetowych”. Tutaj również chodzi o uczynienie strony bardziej widoczną, jednak w tym przypadku nie trzeba aż tak długo czekać na efekty. SEM obejmuje bowiem dwa rodzaje działań:

  • SEO – czyli opisane przed chwilą organiczne pozycjonowanie strony;
  • PPC – płatne promowanie strony w wyszukiwarkach (w praktyce mamy tu na myśli wyszukiwarkę Google).

O SEO już co nieco wiemy, wypada więc wyjaśnić, czym jest PPC. Skrót ten pochodzi odsłów Pay Per Click, czyli„płatne za kliknięcie”. W tego typu działaniach reklamowych kupuje się po prostu miejsce w wyszukiwarce. A konkretnie – Google umieszcza link do strony w ramce przed oraz po wynikach wyszukiwania wraz z oznaczeniem Reklama.

Dzięki temu nie musisz czekać, aż algorytmy Google wypchną Twoją witrynę na liście wyników wyszukiwania. Efekt widoczny jest od razu, przez co zwiększa się widoczność Twojej firmy i rośnie świadomość Twojej marki. A co w tym wszystkim najlepsze, to fakt, że zgodnie z nazwą płacisz Google tylko wtedy, jeśli ktoś kliknie w reklamowany przez Ciebie link i przejdzie na Twoją stronę.

Czy warto postawić na SEM? Odpowiedź jest oczywista: jak najbardziej. Podczas działań SEM masz natychmiastowe efekty, podczas gdy wprowadzone zmiany SEO, mimo że skuteczne – wymagają czasu. Perfekcyjną sytuacją jest taka, w której prowadzisz działania SEM do momentu wypozycjonowania organicznego swojej strony. Wówczas nie musisz płacić za pojawianie się na liście wyników – strona jest na jej czołowych pozycjach. Ale to oczywiście sytuacja idealna, do której w praktyce długa droga wypełniona systematyczną pracą.

O czym pamiętać przy SEM?

Aby kampania SEM odniosła sukces, musisz pamiętać o dwóch ważnych rzeczach:

  • dobierz właściwe słowa i frazy kluczowe, czyli takie, które są powiązane z Twoją stroną lub świadczonymi przez Ciebie usługami, a które wpisywane są przez internautów – to pozwoli na dotarcie do właściwej grupy odbiorców i znacznie zwiększy konwersję;
  • zachęć potencjalnego klienta do kliknięcia w link – zrobisz to nie tylko właściwymi słowami kluczowymi, ale również podejściem – nie bądź zbyt nachalny, a zarazem obiecaj, że odbiorca znajdzie u Ciebie to, czego szuka.

Jak możesz wykorzystać SEO i SEM w biznesie?

Jeśli prowadzisz sprzedaż produktów lub usług online bądź też zajmujesz się przyjmowaniem zamówień tą drogą, wówczas zarówno SEO, jak i bardziej kompleksowe działania SEM są doskonałym sposobem na to, aby zwiększyć ruch na stronie, a przez to – pozyskać nowych klientów. A jak wiadomo – im więcej osób ogląda proponowane przez Ciebie produkty i usługi, tym bardziej zwiększa się szansa na to, że któryś z nich dokona zamówienia.

Dlatego warto promować swoją stronę nie tylko w sytuacji, gdy dopiero zaczynasz działać online, ale także gdy istnieje ona od kilku lat. Nowych odwiedzających nigdy dość, a zastosowanie SEO lub SEM sprawi, że nabierzesz wiatru w żagle. Jeśli nie czujesz się na siłach, aby przeprowadzić działania samemu, możesz zawsze skorzystać z pomocy wyspecjalizowanej agencji, jak Webiso. Pomoc fachowców da Ci gwarancję wykonania właściwych, przynoszących efekt działań i zredukuje do zera ryzyko popełnienia błędów – co może zdarzyć się przy samodzielnych eksperymentach z pozycjonowaniem.

Bezpłatna konsultacja - pozycjonowanie stron

Brzmi ciekawie? Sprawdźmy wspólnie czy to ma sens w Twojej firmie.

Umów bezpłatną konsultację