Dziś chyba nikogo nie trzeba przekonywać o tym, że responsywność to must have na każdej stronie internetowej. Statystyki pokazują, że w zeszłym roku niemal 60% ruchu sieciowego wygenerowano właśnie na urządzeniach mobilnych. Przeglądamy sieć na swoich smartfonach i tabletach w drodze do pracy czy na uczelnię, robiąc zakupy czy spacerując z psem. Jak zadbać o to, by nasza witryna zawsze wyglądała dobrze, bez względu na wymiary sprzętu, na jakim ją wyświetlamy?
Co to jest RWD i jakie ma zalety?
Responsywne strony internetowe, czyli w skrócie RWD (ang. Responsive Web Design), to witryny, których wygląd zmienia się w zależności od wymiarów ekranu urządzenia, na którym je wyświetlamy.
Jak uzyskać RWD? Nie chodzi tutaj o konieczność projektowania strony na urządzenia mobilne od nowa, lecz o pewną reorganizację layoutu. Najczęściej w celu uzyskania responsywnego widoku stosuje się następujące działania:
- zmiana kolejności wyświetlania pewnych elementów,
- ukrycie (lub pokazanie) określonych elementów,
- zmiana wielkości określonych elementów.
Zadbanie o RWD w znaczący sposób wpływa to na satysfakcję użytkowników korzystających z naszej witryny, którzy zostają na niej dłużej, a potem często na nią wracają.
Poza User Experience warto także zwrócić uwagę na mniej oczywiste powody zadbania o responsywność strony. Google zwraca bowiem uwagę na tę cechę przy tworzeniu rankingu witryn w wyszukiwarce. Za analizę stron pod tym kątem odpowiada algorytm Mobile First Index. Lepiej ocenia on te witryny, w których zastosowane zostały zasady RWD. Wniosek jest prosty – jeśli zależy nam na tym, by nasza strona dobrze się pozycjonowała, warto zwrócić uwagę, by była ona responsywna.
Ogromną zaletą RWD, zwłaszcza w porównaniu z częściej wykorzystywanymi w poprzednich latach stronami mobilnymi, jest fakt, że responsywna witryna to jedna strona, nie zaś kilka różnych – co oznacza to, że jej adres URL cały czas jest taki sam. Sprzyja to optymalizacji pracy związanej z wdrożeniem witryny – gdy chcemy wprowadzić zmiany dotyczące wyświetlania strony na różnych urządzeniach, pracujemy cały czas w jednym kodzie źródłowym. To samo tyczy się kodów śledzących, np. Google Analytics – dla całej witryny RWD ustawiamy jeden kod, który obsługuje różne rozdzielczości.
Jak uzyskać responsywność?
Za zmianę layoutu na wielu nieraz urządzeniach odpowiadają niepozorne fragmenty kodu CSS – tzw. media queries. Ustawiamy ten parametr dla elementu, który ma się inaczej prezentować w określonej rozdzielczości, zaznaczając granicę górną, dolną lub obie i definiując za pomocą języka CSS, jak element ten będzie w tym przedziale wyglądał.

O responsywności witryny należy pomyśleć jeszcze przed rozpoczęciem jej implementacji. Na samym początku warto zastanowić się, dla jakich rozdzielczości chcemy, by strona zmieniała swój wygląd. Na tej podstawie ustalamy tzw. breakpoint