Czasem okazuje się, że nasza strona internetowa nie spełnia już naszych oczekiwań, a co ważniejsze – oczekiwań jej użytkowników. W takich sytuacjach konieczna może się okazać gruntowna modernizacja witryny lub nawet – postawienie nowej strony. Kiedy podjąć taką decyzję?
Sygnały, że nasza strona www wymaga modernizacji
Przestrzały layout
Trendy w web designie zmieniają się bardzo szybko. Jeśli poświęcimy chociaż kilka minut na przeglądanie stron internetowych ważnych firm czy marek, szybko zauważymy, że – mimo że dotyczą one różnych rzeczy – wszystkie one są w jakiś sposób do siebie podobne: mają podobny styl graficzny, układ elementów itd. W projektowaniu stron internetowych, jak w każdej innej dziedzinie, obowiązują pewne mody oraz trendy – jeśli chcemy, aby nasza strona zachęcała odbiorców do odwiedzenia jej, warto się do nich dostosowywać.
Nowy cel biznesowy
Choć nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, u postaw tworzenia jakiejkolwiek strony internetowej powinno stać postawienie sobie pytania, czemu ma ona służyć – czyli, innymi słowy, zdefiniowanie jej celów biznesowych. Mogą się one znacznie od siebie różnić – czasem chodzi nam o stworzenie prostej strony-wizytówki, czasem strona ma prowadzić do większej liczby konwersji, czasem też jej zadaniem jest zaprezentowanie naszej bogatej oferty. Często dostosowanie strony do nowego celu biznesowego wymaga jedynie delikatnych zmian i położenia akcentu na inne jej elementy, zdarza się jednak, że wiąże się to z całkowitą reorganizacją strony – wówczas warto rozważyć stworzenie strony od początku.
Niedostateczne zabezpieczenia
Strona powinna być bezpieczna zarówno dla nas – w odpowiedni sposób przechowywać udostępnione przez nas informacje – jak i dla osób, które ją odwiedzają. Brak odpowiednich zabezpieczeń, poza oczywistymi konsekwencjami, ma wpływ także na pozycjonowanie – użytkownicy niechętnie wchodzą na podejrzanie wyglądające witryny, co z kolei przekłada się na ich gorszy wynik w wynikach organicznych. Zwróćmy więc uwagę, czy strona posiada ważny certyfikat SSL, czy znajdujące się na niej formularze są zabezpieczone przed możliwością wykradania danych osobowych, czy posiada odpowiednie informacje o plikach cookies oraz klauzulę RODO.
Certyfikat SSL – przykład zabezpieczenia witryny
Brak responsywności
O tym, że dostosowanie stron do urządzeń mobilnych to dziś absolutna konieczność, pisaliśmy tutaj. Może się zdarzyć, że tworzyliśmy naszą stronę lata temu, kiedy idea RWD nie była aż tak rozpowszechniona – jeśli jednak chcemy, by nasza witryna odpowiadała współczesnym standardom internetowym oraz przyciągała kolejnych użytkowników, powinniśmy to jak najszybciej nadrobić.
Przestarzałe technologie
Świat IT zmienia się w zawrotnym tempie – tak jak web design, i tu należy trzymać rękę na pulsie. Chodzi jednak nie tylko o podążanie za bieżącymi trendami, lecz także o to, że stare technologie często nie są dopasowane do zmiennego środowiska internetowego – na przykład współczesnych przeglądarek. W praktyce korzystanie z nieaktualnych rozwiązań może skutkować częstymi awariami na stronie, co skutecznie zniechęca użytkowników do ponownego na nią zaglądania.
PRZEBUDOWA JUŻ ISTNIEJĄCEJ CZY TWORZENIE NOWEJ STRONY INTERNETOWEJ?
Każdy, kto jest świadom konieczności wykonania gruntownych zmian na swojej witrynie, staje przed pytaniem, czy lepiej wprowadzać zmiany na już istniejącej stronie, czy też lepiej postawić ją od nowa. Oczywiście nie ma tu jednego słusznego rozwiązania; wszystko zależy od wielkości i liczby zmian, które chcemy wdrożyć, oraz naszych kalkulacji – które rozwiązanie jest bardziej opłacalne. Może bowiem okazać się, że koszty płynące z dostosowywania przestarzałej strony www do dzisiejszych wymagań mogą znacznie przekroczyć wydatek, jaki ponieślibyśmy, gdybyśmy zdecydowali się stworzyć stronę całkowicie od początku.
Nie zapominajmy, że dobrze przygotowana, funkcjonalna i estetyczna witryna będzie działać długofalowo, każdego dnia generując dla naszego biznesu kolejne zyski. Warto więc patrzeć na kwestie związane z tworzeniem i utrzymaniem naszej witryny nie jak na wydatek, a jak na inwestycję – koszt dobrej strony www nie tylko szybko się zwróci, ale też okaże się zupełnie nieznaczący w kontekście zysków, jakie pozwoli nam ona generować.