One step checkout – dlaczego warto go wdrożyć w naszym e-commerce?

Aby sklep internetowy odniósł sukces, a klienci chętnie do niego wracali, niezbędne jest zadbanie o każdy jego element. Liczy się całość i nie można zapomnieć dosłownie o żadnym aspekcie – zaczynając od samego wyglądu sklepu, poprzez interfejs użytkownika, na procesie płatności kończąc. One step checkout to rozwiązanie właśnie dla tego ostatniego kroku procesu sprzedażowego. Na czym polega i czy warto je zaimplementować na swojej witrynie?

One step checkout – dlaczego warto go wdrożyć w naszym e-commerce?

Spis treści

Aby sklep internetowy odniósł sukces, a klienci chętnie do niego wracali, niezbędne jest zadbanie o każdy jego element. Liczy się całość i nie można zapomnieć dosłownie o żadnym aspekcie – zaczynając od samego wyglądu sklepu, poprzez interfejs użytkownika, na procesie płatności kończąc.

One step checkout to rozwiązanie właśnie dla tego ostatniego kroku procesu sprzedażowego. Na czym polega i czy warto je zaimplementować na swojej witrynie?

Czym jest One step checkout?

One step checkout” to w dosłownym tłumaczeniu „sprawdzenie płatności w jednym kroku”. Idea tego sposobu finalizacji transakcji pojawiła się z chęci zminimalizowania ilości interakcji, które musi wykonać nabywca korzystający z koszyka zakupowego, przy jednoczesnym zwiększeniu transparentności przeprowadzanego zakupu. W jaki sposób to osiągnięto?

Idealny one step checkout to taki, w którym klient na jednej stronie widzi zawartość koszyka, dane wysyłki oraz wybrany rodzaj płatności. W tradycyjnym sklepie mamy płatność wielokrokową, czyli nabywca widzi kilka okienek, w których najpierw podaje swoje dane, potem wybiera formę dostawy, a na końcu preferowany przez siebie rodzaj płatności. Konieczność „przedzierania się” przez tyle podstron może go skutecznie zniechęcić do dokonania zakupu w tym sklepie – warto pamiętać, że ludzie nie lubią się męczyć i chętnie przyjmują proste rozwiązania. A im więcej stron, tym radość z kupna mniejsza. Dlatego one step checkout może być remedium na spadającą liczbę transakcji.

Jakie są zalety one step checkout?

Największą zaletą, jaką oferuje one step checkout, jest przejrzystość. Klient widzi od razu wszystkie istotne informacje związane zarówno z samym towarem, jak i sposobem płatności oraz dostawą zamówienia. W sklepach, gdzie jest to rozłożone na kilka podstron, nabywca często nie orientuje się w dostępnych możliwościach i zdarza się, że np. przeoczy informację o możliwości płatności za zakupiony produkt w systemie ratalnym. To z kolei wiąże się z koniecznością powrotu z ostatniego kroku do samego początku procesu zakupowego.

W one step checkout wszystkie opcje są dostępne na jednej stronie, co ułatwia dokonanie satysfakcjonującego dla klienta wyboru. Ma to również bardzo pozytywny wydźwięk psychologiczny – nabywca odczuwa w takiej sytuacji, że w tym właśnie sklepie kupuje się łatwo i nie ma żadnych „kruczków” związanych z płatnościami. Dlatego gdy będzie on potrzebować kolejnego zakupu, chętnie do niego powróci. W przypadku sklepu, który wymaga przejścia przez kilka stron, chęć powrotu nie będzie już taka oczywista.

Stąd także wzięło się samo określenie „one step checkout” – jedna strona, jedno kliknięcie i… zakup sfinalizowany. Bez zbędnych komplikacji. Klient załatwia zakup szybko i sprawnie, oszczędzając swój czas i mając poczucie udanej transakcji.

e-commerce

Czy one step checkout ma jakieś wady?

Nie ma jednego schematu wdrożenia systemu one step checkout, dlatego niektóre sklepy robią to w sposób niewłaściwy, który zamiast pomóc może zaszkodzić. Jakie to błędy? Najczęstszym z nich jest brak przejrzystości. Bierze się on z nieprzemyślanego rozkładu elementów interfejsu na stronie finalizacji zakupu („kasy”), przez co w jednym miejscu nagromadzonych jest zbyt dużo informacji i opcji.

Na jednej stronie należy bowiem umieścić formularz z danymi do wysyłki, kilka opcji wyboru płatności, a także koszyk z choćby pobieżnym opisem każdego nabywanego towaru. W przypadku finalizowania zakupu składającego się z wielu kroków każda strona to jeden z wymienionych elementów. Można dzięki temu umieścić tam rozbudowane formularze, opcje zakupu mogą być ilustrowane symbolem kart płatniczych czy logo banku, a produkty w koszyku mieć dłuższe opisy.

W przypadku jednej strony, na której to wszystko ma się pomieścić, rozwiązaniem mogą być rozwijane listy – na przykład przy wyborze formy płatności. Jednak należy liczyć się z tym, że taki mocno kompaktowy widok istotnych danych nie będzie odpowiadać każdemu klientowi. Wiele osób kupujących w sieci przyzwyczaiło się do finalizacji kilkukrokowej i trudno powiedzieć, czy spodoba im się nowe rozwiązanie. Może być ono dla nich także mniej czytelne.

Czy warto wdrożyć one step checkout?

To nowoczesne rozwiązanie jest z pewnością czymś, czego wypróbowanie warto rozważyć w swoim sklepie. Biorąc pod uwagę ułatwienia dla klientów oraz zwiększenie wygody dokonywania procesu zakupu, może być to strzał w dziesiątkę, znacznie zwiększający konwersję i pozytywnie wpływający na ruch na stronie, a także opinie o sklepie w Internecie. Jednak by tak się stało, trzeba zadbać o to, aby:

  • one step checkout był przejrzysty – adres dostawy, forma płatności i zawartość koszyka muszą być od siebie wyraźnie rozgraniczone; dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie każdej z tych opcji w osobnej kolumnie oraz wyróżnienie środkowej innym kolorem tła (np. szarym), co pozwoli na wizualne odcięcie go od sąsiadujących i sprawi, ze znacznie zwiększy się przejrzystość strony finalizującej zakup;
  • nie przesadzać z liczbą grafik – jeśli w każdej sekcji jest dużo informacji, warto w niektórych miejscach umieścić grafiki, np. z miniaturą towaru nabytego w sklepie. Taka prezentacja graficzno-tekstowa jest bardziej atrakcyjna niż „suchy” tekst, nie można jednak umieścić ich zbyt dużo, ponieważ wówczas strona stanie się po prostu mało czytelna;
  • pamiętać o użytkownikach mobilnych – o ile na ekranie monitora strona typu one step checkout będzie przejrzysta i widać na niej wszelkie informacje, o tyle kilkucalowy wyświetlacz smartfona nie pomieści ich wszystkich. Warto więc zadbać o to, aby w wersji mobilnej pozostawić kilkukrokową finalizację zakupu w sklepie. Dobrze jednak, aby każdy krok był rozłożony tak, aby użytkownik nie musiał zbyt dużo przewijać w dół, co jest niewygodne.

zakupy-online

Czy one step checkout ma przyszłość?

Na to pytanie trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi. One step checkout wymaga wprowadzenia zmian w kodzie i strukturze strony, na co nie każdy właściciel sklepu internetowego ma czas, środki oraz po prostu ochotę. Jak jednak pokazują statystyki, zdecydowanie więcej użytkowników porzuca koszyk podczas wielokrokowego finalizowania zakupów niż przy jednej stronie. Dlatego może być to sposób na zmniejszenie liczby osób wycofujących się z transakcji w ostatniej chwili.

One step checkout można także wprowadzić na jednej stronie, ale… w krokach. Jest to środek pośredni pomiędzy finalizacją wielo- a jednokrokową. O co chodzi? Otóż na jednej stronie wprowadzane są wszystkie dane, jednak następują one kolejno po sobie. Przykładowo: użytkownik wpisuje dane dostawy i klika przycisk „Dalej”. Nie wczytuje się wówczas kolejna strona, ale pojawia się kolejny formularz, np. z wyborem metody płatności lub dostawy. W ten sposób na jednej stronie przejrzyście pokazane jest wszystko, nie ma także problemu z wyborem odpowiedniej opcji przez nabywcę.

W rozpowszechnieniu one step checkout może pomóc fakt udostępniania przez PrestaShop specjalnej wtyczki – PrestaShop One Page Checkout Addon. Dzięki temu przystosowanie sklepu do nowego rozwiązania to kwestia dosłownie kilku kliknięć. Podobne rozwiązanie ma także platforma Magneto oraz inni dostawcy modułów do tworzenia e-sklepów. Wszystko jednak zależy od samych użytkowników, a ci, jak wiadomo, są nieprzewidywalni.

Czy one step checkout sprawdzi się u Ciebie?

Wszystko zależy od kilku czynników – rodzaju sklepu, nawyków klientów oraz liczby opcji udostępnianych przez Ciebie podczas finalizacji zakupu. Klienci równie dobrze mogą docenić wprowadzone rozwiązanie, jak i mogą być nim rozczarowani. Jeśli pozwala na to czas, można pokusić się o wykonanie testów A/B, w których sprawdzone będą dwa warianty sklepu – jeden z tradycyjną, wielokrokową finalizacją zakupu, drugi – z one step checkout. Wyniki powinny pokazać, którą metodę preferują Twoi klienci.

Ponieważ każdemu właścicielowi sklepu online powinno zależeć na jak największej satysfakcji klientów, wyniki takich testów powinny zostać potraktowane jako wyznacznik tego, czy warto wprowadzić one step chcekout.

Bezpłatna konsultacja - strony internetowe

Brzmi ciekawie? Sprawdźmy wspólnie czy to ma sens w Twojej firmie.

Umów bezpłatną konsultację