Wyszukiwarkę Google zna praktycznie każdy użytkownik Internetu. Ale nie każdy wie, że firma ta udostępnia również usługę wyszukiwania obrazem. Funkcjonalność ta to Google Grafika i możesz wykorzystać ją nie tylko do tego, aby odnaleźć poszukiwane przez siebie obrazy, ale również w celu podniesienia widoczności swojej witryny. W jaki sposób zrobić jedno i drugie?
Grafika Google – trochę historii
Opisywana tu usługa Google nie jest żadną nowością. Została uruchomiona ponad dwie dekady temu – w lipcu 2001 roku. Pod koniec kolejnego roku pojawiła się jej polska wersja, czyli Grafika Google. Od tamtego czasu usługa działa w niemal niezmienionej formie. Na czym polega? Za jej pomocą możesz wyszukać konkretne zdjęcia, grafiki i innego rodzaju obrazy, które znajdują się w Internecie.
Zanim przejdziemy do opisu, jak z niej skorzystać, krótkie wyjaśnienie zasady jej działania. Używane są w tym celu serwery oraz boty Google. Na serwerach przechowywane są miniaturki oraz pełne wersje zaindeksowanych grafik, które umieszczone zostały na stronach internetowych. Boty Google wyszukują wśród nich takich, które wyglądają tak jak poszukiwane przez użytkownika obrazy, a także – jeśli to możliwe – dołączają do listy wyników podobne.
Grafiki wyszukiwane są nie tylko na bazie wizualnej, czyli takiego samego rozmieszczenia pikseli w obrazach, ale również na podstawie tagów, będących słowami kluczowymi. Usługa Grafika Google obsługuje większość używanych obecnie formatów, czyli m.in. jpg, bmp, gif. Jest ona dostępna przez stronę internetową – nie potrzebujesz do jej wykorzystania żadnej aplikacji czy logowania do usług Google. Dzięki temu możesz z niej korzystać, przeglądając sieć zarówno w zwykły sposób, jak i w trybie prywatnym.
Jak wyszukiwać obrazem?
Zanim wyjaśnimy, jak wyszukiwać obrazem w Google Grafika, wypada podać kilka sytuacji, w których będzie to potrzebne. Pierwszym, powszechnie spotykanym powodem, jest chęć znalezienia strony, na której znajduje się dany obraz. Posłużmy się przykładem – powiedzmy, że szukasz kurtki na wiosnę i na jednej ze stron spodobał Ci się określony model. Zapisujesz jego obraz na swoim dysku. Jeśli jest to zdjęcie od producenta kurtki, z pewnością w innych sklepach będzie takie samo. Posługując się nim więc w wyszukiwarce, znajdziesz wszystkie miejsca w sieci, w których możesz nabyć daną kurtkę. A ponieważ ceny będą w nich zróżnicowane, pomoże Ci to w znalezieniu najbardziej atrakcyjnej oferty.
Inne zastosowanie to chęć znalezienia całości galerii. Przykładowo – masz zapisany obraz prezentujący jakieś historyczne zdjęcie. Jest to fragment serii, którą chcesz obejrzeć. Gdy wrzucisz posiadaną przez siebie grafikę do wyszukiwarki, masz szansę na znalezienie pełnej galerii interesujących Cię obrazów oraz wielu podobnych, które również mogą wpaść Ci w oko – korzyść zatem podwójna.
To oczywiście tylko dwa przykłady – potrzeba znalezienia konkretnego obrazu może pojawić się również w dziesiątkach innych sytuacji.
Wyszukiwanie obrazem na komputerze
Jak szukać obrazem w Google Grafika? Na komputerach stacjonarnych i laptopach istnieją na to trzy sposoby:
- Załadowanie grafiki – w opisanych powyżej przykładach posiadasz obraz na swoim dysku lokalnym. W Grafice Google możesz go załadować do wyszukiwarki i gotowe. Pojawi się cała lista stron, na których wykryto grafikę.
- Przeciągnięcie obrazu – to dobra metoda, aby nie zapisywać grafiki na dysku, a korzystać ze znajdującej się bezpośrednio w sieci. Wymaga to jednak pewnych zabiegów – musisz mieć dwie instancje przeglądarki otwarte obok siebie tak, aby w jednym znajdowała się wyszukiwarka grafiki, a w drugiej – grafika na stronie internetowej. Możesz dokonać tego, otwierając przeglądarkę i zmieniające ręcznie jej rozmiar tak, aby zajmowała połowę ekranu. W drugiej połowie uruchamiasz kolejne okno i tam przechodzisz do strony Grafika Google. Następnie klikasz lewym przyciskiem myszki na obrazek w „lewej” i przeciągasz ją do wyszukiwarki w „prawej”.
Alternatywnie możesz zrobić wszystko w jednej instancji. Wówczas otwórz w jednej karcie stronę z grafiką, w drugiej wyszukiwarkę grafik. Chwyć grafikę za pomocą lewego przycisku myszki i przesuń ją na kartę z Grafiką Google, a gdy pojawi się wyszukiwarka – opuść do niej przeciągany obraz.
- Wklejenie adresu obrazu – kliknij na obrazie prawym przyciskiem myszki i wybierz z menu kontekstowego „Kopiuj odnośnik”. Następnie wklej go do wyszukiwarki grafik i gotowe.
Wyszukiwanie obrazem na telefonie
Na smartfonach można skorzystać z dwóch mechanizmów wyszukiwania obrazem.
- Obraz ze strony internetowej – otwórz aplikację Google lub aplikację Chrome, a następnie stronę z obrazem. Kliknij i przytrzymaj obraz, a następnie wybierz opcję Szukaj za pomocą Obiektywu Google. Tu masz dwie możliwości:
- wyszukiwanie za pomocą obiektu na obrazie: jeśli ta opcja jest dostępna, kliknij Wybierz na obiekcie;
- użycie części obrazu: kliknij Wybierz obszar obrazu, a potem przeciągnij rogi pola dookoła wybranego obszaru.
- obraz zapisany na telefonie – otwórz aplikację Google, kliknij Discover, a następnie Obiektyw Google (ikonka aparatu po prawej stronie wyszukiwarki). Możesz zrobić zdjęcie, które zostanie użyte do wyszukiwania, lub posłużyć się grafiką zapisaną w pamięci telefonu.
- Metoda pierwsza – skieruj aparat na obiekt i kliknij Szukaj;
- Metoda druga – kliknij selektor zdjęć Galeria i wybierz zdjęcie.
W niektórych przypadkach możliwe jest wyszukiwanie za pomocą obiektu na obrazie. Jeśli taka opcja jest dla Ciebie dostępna, pojawi się funkcja Wybierz na obiekcie (ikonka kółka). Następnie wybierz obszar obrazu, a potem przeciągnij rogi pola dookoła wybranego obszaru. I to wszystko.
Zalety wyszukiwania obrazem
Jakie zalety daje nam wyszukiwanie obrazem? Przede wszystkim jest ono równie szybkie, jak wyszukiwanie za pomocą słów kluczowych w zwykłej wyszukiwarce – choć właściwie to nic dziwnego, gdyż Google zawsze na pierwszym miejscu stawiał szybkość swoich wyszukiwań. Dużym ułatwieniem w stosunku do tradycyjnego wyszukiwania jest jednak fakt, że nie potrzebujesz wprowadzać żadnych słów kluczowych – otrzymasz konkretnie taki obraz, jakiego szukasz. Jest to świetne rozwiązanie w sytuacji, w której po prostu nie wiesz, jak opisać to, co chcesz znaleźć.
Wyniki wyszukiwania obrazem pozwolą Ci na zastosowanie filtra. Możesz nakazać pokazywanie tylko dużych, średnich lub małych grafik. Dodatkową zaletą jest wyświetlanie przez Google podobnych obrazów, co pozwala Ci na znalezienie grafik pokrewnych do Twoich zainteresowań.
Jak wyszukiwanie obrazem pomoże Twojej stronie?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta: internauci mogą znajdować dzięki niemu obrazy na Twojej witrynie, a co za tym idzie – dowiedzieć się o jej istnieniu. Ma to szczególnie istotną rolę przy e-commerce, gdyż pomaga lepiej promować towary. Aby tak się stało, musisz jednak dołożyć pewnych starań, a mianowicie zadbać o to, aby wszelkie umieszczane na Twojej stronie grafiki miały adekwatny opis w atrybucie alt. To pozwoli robotom na prawidłowe zaindeksowanie każdej grafiki i sprawi, że będzie pojawiać się ona w wynikach wyszukiwania.
Dodawanie tego atrybutu ma także bardzo pozytywny wpływ na SEO i optymalizację strony – więcej na ten temat dowiesz się z naszego tekstu „Grafiki do Internetu – o czym musisz pamiętać?”. Podsumowując – każde umieszczone na stronie internetowej zdjęcie, grafika i obraz będzie dla niej pracować, pomagając w wypromowaniu i zwiększeniu jej widoczności w sieci. Niestety, wielu właścicieli witryn zapomina o tym jakże istotnym fakcie.
Grafika Google – to jest to!
Grafika Google i możliwość wyszukiwania obrazem to świetne rozwiązanie zarówno dla zwykłych internautów, jak i osób prowadzących strony oraz działających zawodowo w sieci. Możliwości, jakie daje, są naprawdę bardzo duże – dlatego warto o nich pamiętać. Dziecinnie prosta obsługa i wysoce precyzyjne wyniki to jej największe zalety.
Warto również dodać, że konkurencja Google nie pozostaje w tyle. Podobne rozwiązania znajdziemy w utrzymywanej przez Microsoft wyszukiwarce Bing, a także innych, jak Yandex czy Baidu. Ich silniki również indeksują grafiki oraz atrybuty, dlatego gdy raz dokładnie opiszesz obraz, będzie to wykorzystane nie tylko przez Google, ale również innych producentów wyszukiwarek internetowych.